Eerste indrukken zijn zo gemaakt. Wie zichzelf niet herkent in een situatie waar hij of zij iemand beoordeeld heeft nog voordat de ander een woord gesproken heeft, houdt zichzelf voor de gek. Ook jij maakt onbewust keuzes gebaseerd op persoonlijke voorkeur en eerder opgedane ervaringen. Dit geeft niet, zo wordt nu eenmaal bepaald wat wél de tijd waard is en wat niet. Dit gegeven is niet onbelangrijk wanneer je na gaat denken over de vormgeving en inhoud van de homepage op jouw website. De homepagina (startpagina van jouw website) is namelijk net zoals in de hierboven beschreven situatie een eerste indruk van jouw website en de aangeboden (zorg)diensten. Daarom geven wij je in dit artikel een aantal tips voor het optimaliseren van jouw homepage.
Het begrijpen en toepassen van het einddoel
Wanneer je een nieuw ontwerp (van een bestaande website) of een compleet nieuwe website in gedachten heeft voor jouw praktijk of zorginstelling, is het belangrijk na te gaan denken over wat er nodig is om een goede eerste indruk te maken op jouw bezoekers.
Allereerst is het verstandig om na te gaan wat het einddoel van de website is. Een voorbeeld van een einddoel kan zijn:
- Conversie: De bezoeker schrijft zich in bij jouw praktijk, maakt online een afspraak, meld zich aan voor een e-consult sessie of stelt een vraag via de supportchat.
Wanneer het einddoel conversie van de bezoeker is, zal nagegaan moeten worden, hoe deze over de streep te trekken. Dit is waar secundaire doelen aan bod komen. Onthoud, om een bezoeker een dienst te laten afnemen is het essentieel om hen:
- te informeren over hoe en wat er met de dienst bereikt kan worden;
- te overtuigen waarom er voor jouw diensten gekozen moet worden;
Hiernaast zijn er veel websites waar het einddoel enkel informeren is of, op websites waarvan het einddoel informeler is, amuseren, mening geven en activeren.
Formeel of informeel, vergis je niet, een betrokken website eigenaar weet exact van de bezoekers wát zij willen en hoe zij het willen. Zodoende slaagt hij of zij er in om een formule te creëren, die de bezoekers een antwoord geeft op hun vragen. Wanneer er dus een nieuw ontwerp of een verse start gemaakt wordt is het voor iedere website eigenaar belangrijk om de bovenstaande vragen voor zichzelf te beantwoorden en deze op een consistente manier onderdeel te maken van zijn of haar website.
10 ondersteunende elementen
Om doel en boodschap ook op visuele wijze van ondersteuning te voorzien is het belangrijk de homepage op te bouwen uit de juiste elementen. Zeker omdat de homepage de virtuele voordeur van uw organisatie is en doorgaans het meeste verkeer ontvangt is het belangrijk om bezoekers vanaf het eerste bezoek in de juiste banen te leiden. Je krijgt immers nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.
10 elementen die eigenlijk op iedere homepage aanwezig dienen te zijn:
- Een titeltekst: Je wilt de bezoeker binnen 3 seconden vertellen wat de website hen te bieden heeft. Houdt deze daarom dus ook kort maar krachtig;
- Een subtitel: De subtitel zou een korte omschrijving moeten bieden van wat je doet en/of aanbied. Vermijd jargon en het aanprijzen van jezelf en focus op een gemeenschappelijk probleempunt;
- ‘Call-to-Actions’: Het doel van de homepage is de gebruiker te verleiden tot het bezoeken van dieperliggende pagina’s en aangeboden content. Een Call-to-Action (ook wel CTA genoemd) is een knop of tekst op de website waarmee je bezoekers aanzet tot een actie, bijvoorbeeld: een aantrekkelijke knop met de tekst “neem contact met ons op” in plaatst van een knop met enkel het woord ‘contact’.
Voeg dus op zijn minst drie CTA’s toe aan de pagina in een poging bezoekers naar de plaats te leiden waar u ze wilt hebben; - Meer informatie: Biedt naast korte omschrijvingen de bezoeker altijd de optie om zich verder in te lezen wanneer nodig. Niet iedereen is tenslotte direct van plan om een dienst bij je af te nemen;
- Afbeeldingen ter ondersteuning: Mensen zijn visueel ingesteld. Voeg dus een afbeelding (of zelfs een video) toe die een duidelijke indicatie geeft van het aangeboden product/dienst;
- Voordelen: Het duidelijk maken waarom de bezoeker voor jouw dienstverlening moet kiezen is net zo belangrijk als vertellen wat het inhoudt. Geef de bezoeker daarom een omschrijving van de voordelen die het kiezen voor jouw dienstverlening heeft;
- Features: Als toevoeging op voordelen, geef jouw bezoekers een korte lijst van wat jouw dienstverlening voor extra’s te bieden heeft. Zodoende bereik je een betere verstandshouding met de bezoekers over wat jouw dienstverlening inhoudt en wat voor een service zij kunnen verwachten;
- Sociale erkenning: Sociale erkenning is een krachtig middel om vertrouwen te inspireren bij jouw bezoeker. Voeg dus een paar korte quotes van tevreden cliënten toe om vertrouwen op te wekken (Het liefst wordt de quote vergezeld door een naam en een foto). In het geval van praktijken en zorginstanties is het toevoegen van jouw score via Zorgkaart Nederland ook een goede manier om vertrouwen te inspireren;
- Navigatie: Om het aantal bezoekers die uw website vroegtijdig verlaten te verlagen geef je de gebruiker een duidelijke wegwijzer mee in de vorm van het navigatiemenu. Voor een optimaal resultaat moet het menu zich bovenaan de pagina bevinden en een korte, maar vooral simpele manier bieden voor de bezoekers om bij hun bestemming te komen;
- Succes indicaties: Als toevoeging op sociale erkenning kun je succesverhalen zoals gewonnen prijzen en nominaties laten zien om zo jouw sociaal krediet te vergroten. Dit is ook een uitstekend voorbeeld van zo’n element dat de eerste impressie van een bezoeker kan beïnvloeden;
Hopelijk ben je zo voldoende geïnformeerd over waarom eerste indrukken op de homepage zo belangrijk zijn en hoe je de jouwe kunt verbeteren en optimaliseren. Door het gebruik van technieken als doelgerichte communicatie en ondersteunende pagina elementen help je jezelf en de bezoeker door jouw communicatie duidelijk, begrijpbaar en doelgericht te maken.
Bron:
Lindsay Kolowich. 12 Critical elements every homepage must have.